This page is about how we communicate with our clients. And since the language of communication is usually Dutch, so is this page.
Eén verhaal. Het verhaal van NextEnergy.
Als we allemaal hetzelfde verhaal vertellen, begrijpen klanten ons beter en geven we ze meer vertrouwen in ons en wat we bieden. Daarom is deze guideline gemaakt. We laten ons dynamische karakter en onze doe-mentaliteit overal doorklinken. We zijn proactief. We gaan graag in gesprek met onze klanten over oplossingen voor hun energie-uitdagingen. En we maken iedereen fan van dynamische energie.
Merkmanifest
Deze korte tekst vat samen waar we in geloven en waar we voor gaan. De tekst is bedoeld om iedereen binnen NextEnergy achter onze vernieuwde propositie en centrale boodschap te krijgen.
Energie verandert. Jij profiteert.
Er is een stille revolutie gaande in de energiemarkt. Steeds meer mensen ontdekken dynamische energie – een slimmere, eerlijkere manier om energie te gebruiken. Ze besparen zonder extra moeite te doen, profiteren van schommelende prijzen op de energiemarkt en helpen het energienet in balans te brengen.
De energieprijs verandert elk uur. Waait het hard of schijnt de zon? Dan daalt de prijs – en dat voordeel is voor jou. En door te verbruiken wanneer energie het goedkoopst is bespaar je. Je tarieven zijn namelijk gebaseerd op de geldende beursprijs. Dynamische energie is voordeliger, eerlijker en beter voor iedereen.
Wij zijn NextEnergy en maken dynamische energie toegankelijk voor iedereen die zuinig met zijn energie om wil gaan. Met glasheldere lage prijzen, een rotsvast prijsplafond en een superslimme app zorgen we dat energie voor jou werkt – en niet andersom. Geen gedoe, wél voordeel. De toekomst van energie is dynamisch.
NextEnergy. Iedereen dynamisch.
Pay off
Dit is onze pay-off. We sluiten onze communicatie waar mogelijk af met deze pay-off:
Iedereen dynamisch.
En dat kan bijvoorbeeld ook als onderdeel van ons logo:
Hoe schrijven we?
De tone of voice kun je zien als het uitgangspunt van je teksten. De tone of voice verwoordt wie wij zijn en hoe we willen overkomen.
NextEnergy schrijft altijd vanuit de behoefte van onze klanten. We begrijpen wat hen bezighoudt en zorgen ervoor dat onze teksten relevant en direct zijn. Onze toon is helder en positief: we maken complexe onderwerpen begrijpelijk zonder vakjargon.
We spreken onze lezers direct en persoonlijk aan met ‘je’ en ‘jij’, op een toegankelijke en beleefde manier. Onze teksten zijn concreet en activerend, zonder dwingend te zijn. We schrijven met korte zinnen. We vermijden wollige taal, buzzwords en overbodige Engelse termen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen – met of zonder technische kennis –moeiteloos begrijpt wat we zeggen.
We schrijven met energie, zodat onze klanten geïnspireerd raken om stappen te zetten. We maken, ook in onze taal, iedereen fan van ‘Iedereen dynamisch’.
<Voorbeelden tone of voice>

Voor wie schrijven we?
Bedenk altijd voor wie je een tekst schrijft. In ons geval zijn dat bijna altijd onze (toekomstige) klanten, meestal particulieren, soms bedrijven of toekomstige collega’s. We kunnen onze klanten onderscheiden in drie doelgroepen.
In algemene teksten, zoals op de website of in reclame-uitingen, spreken we ze alle drie aan. In specifieke campagnes, mails, telefoongesprekken, of presentaties, leven we ons nog net iets meer in onze doelgroep. We zoeken daar altijd naar relevante inzichten zodat wat we zeggen ook interessant voor hen is.
1) Iedereen die nog nooit van dynamische energie heeft gehoord.
Wij zijn er dagelijks mee bezig, maar er zijn heel veel toekomstige klanten die nog nooit van dynamische energie hebben gehoord en die niet met energie bezig zijn. Dit zijn vaak klanten die al lang bij dezelfde energie aanbieder zitten.
2) Iedereen meteen klein beetje kennis.
Dit zijn klanten diewel een beetje op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Maar ze weten nog nietvan de hoed en de rand. Willen vaak meer kennis opdoen over dynamische energieen stappen pas over als ze het beter begrijpen en vertrouwen.
3) Iedereen die echt op de hoogte is.
Early adaptors met een verhoogde interesse in energie. Hebben vaak zonnepanelen, en zijn actiever bezig met hun energiehuishouding. Stappen vaker over, en dat kan om heel verschillende redenen zijn. (Functionaliteit app, soort thuis batterij etc.etc.).
Schrijf-regels
Bedenk altijd voor wie je een tekst schrijft. In ons geval zijn dat bijna altijd onze (toekomstige) klanten, meestal particulieren, soms bedrijven of toekomstige collega’s. We kunnen onze klanten onderscheiden in drie doelgroepen.
In algemene teksten, zoals op de website of in reclame-uitingen, spreken we ze alle drie aan. In specifieke campagnes, mails, telefoongesprekken, of presentaties, leven we ons nog net iets meer in onze doelgroep. We zoeken daar altijd naar relevante inzichten zodat wat we zeggen ook interessant voor hen is.
Do's and Dont's
We use a white logo on dark or colorful backgrounds, and a purple logo on white or very light backgrounds. We never use our logo in black. We do not decorate the logo, or add perspective to the logo in 3D.